Alla inlägg under oktober 2009

Av A - 30 oktober 2009 20:50

  

Nu har jag pysslat klart mobilen till skötbordet och tycker allt att den blev rätt söt! Inspiration fick jag från http://hemmahosmammaemma.blogspot.com/ som har gjort en likadan. Fast hennes kanske var snäppet snyggare...:-) Hoppas prinsen kommer gilla den i alla fall!

Av A - 30 oktober 2009 14:35

Jag längtar tills vi får börja läsa sagor här hemma! Astrid Lindgrens alla böcker ska vi plöja och vi ska gå till biblan och hitta massa andra spännande böcker! Jag tror att det är super att läsa böcker för barn och att läsa ofta! Barnen får tillgång till språket och det är viktigt för att ta sig långt i livet och för att känna sig bekväm i sociala sammanhang. Fantasin stimuleras och det tror jag hjälper hjärnan att växa så det knakar. Det blir även en mysig stund när man läser en bok och man måste fokusera på här och nu. Vi ska läsa mycket! Jag önskar att jag själv hade mer fantasi så att jag kunde skriva massa härliga barnböcker och jag kan bli så avis när jag hör barnboksförfattare berätta om sina verk och hur de olika karaktärerna i böckerna har vuxit fram.

En annan sak som vi redan börjat med det är att sjunga. Jag sjunger vaggvisor när det är sovdags eller oroligt och så har vi sångstund då och då med lite livligare låtar. Fick Den silvriga barnkammarboken och jag kan verkligen rekommendera den. Mitt barnsångsminne behövde verkligen fräschas upp och dessutom har det ju hunnit komma en hel del nya och roliga visor sedan man själv var barn. Hajarna är en av mina favoriter. Vi går på sångstund i kyrkan också. Mys med sång och så får man träffa lite andra föräldrar och deras barn. Sött att se de lite äldre barnen och hur de verkligen försöker hänga med när tjejen spelar på olika instrument och ännu bättre när de själva får skaka en maracas!


Jag tror att musik och läsande ger trygga och nyfikna barn!



Av A - 30 oktober 2009 14:27

Livet är rätt gött när man får sitta en fredagseftermiddag med en hemmalatte och en snusande bebis bredvid sig i soffan! Jag gillar latte och klart att en latte på Espresso House eller Waynes är godare men en hemmalatte är inte heller helt fel! Lite kaffe, varm skummad mjölk (helst soya, blir godare och mer skum), lite vaniljsiryp och så lite kakaopuder på skummet. Mums! Latten blir lite godare också om man har något trevligt fikasällskap och jag är inte den som säger nej till tjatter på stan över en fika men idag får det bli en latte framför datorn!Glad

Idag hade jag gärna firat en kompis med en födelsedagsfika men tyvärr bor vi inte i samma stad! Varför kan man inte få placera alla sina närmaste och käraste där man själv bor? Saknar många och ofta!!

  

Av A - 30 oktober 2009 09:51

Jag såg för en tid sen dokumentären Sämre än djur som SVT sände. Den följer de två modiga ungdomarna Cherin och Mohammad som berättar om hur deras familjer reagerade på att få veta att de var homosexuella. I hederskulturer är homosexualitet något helt förbjudet och homosexuella anses vara mindre värda en djur. I många länder är straffas homosexualitet med döden. Cherin och Mohammad är otroligt modiga som vågar gå ut i media och dela med sig av sina väldigt privata historier och jag blev väldigt rörd av dokumentären. Jag arbetar själv delvis med frågor kring hedersproblematik och det är komplexa och svåra frågor. Det kommer mer fakta, myndigheter börjar lära sig mer, det finns modiga människor som vågar trotsa, som vågar gå emot och som vågar berätta. Sharafs hjältar är en grupp som arbetar mot hedersvåld genom att försöka påverka ungdomar som de möter. De är modiga och duktiga!!


Ofta när jag ser en dokumentär eller något annat program som berör så tänker jag att man borde ta och skicka en kommentar eller något för att visa att programmet berörde men sen blir det inte mer. Den här gången skrev jag faktiskt ett brev till Cherin och Mohammad men sen glömde jag bort att skicka det. Idag hittade jag det och skickade det till SVT så får vi se om det kommer fram. Jag hoppas på det för jag vill att de ska veta att det finns människor som står på deras sida, som tycker att de är modiga som vågar trots att priset för dom varit högt.


Ni kan se dokumentären på SVT play http://svtplay.se/v/1715797/dokument_inifran/samre_an_djur


Ha en fin dag!

Av A - 29 oktober 2009 21:33

Det har varit en bra dag idag! Tänk vad lite sol kan göra för humöret. Jag har varit ute och gått två dagar i rad nu i solen, med partymusik i öronen och med sovande bebis i vagnen. Önskar man kunde spara lite av energin i en burk och ta fram när det blir ännu mörkare och vi blir ännu tröttare. Har bunkrat upp med vitaminer, Omega 3 tabletter och massa frukt för vi ska inte bli sjuka!!! Jag har utmanat mig själv lite också genom att sy. Hur sjutton fick jag den idén? Jag kan inte sy, hatade typ syslöjd och har noll tålamod. Kanske någon knäpp idé som kommer när man får barn? Nu har jag iaf sytt i två dagar och idag blev det klart! Ett sånt där "skynke" att ha framför bilbarnsstolen med fickor som man kan lägga lite saker i. Den får väl duga tills vår kille börjar prata och säger att den är ful...Glad Ska även göra en mobil, fick idén när jag kollade in en annan blogg http://hemmahosmammaemma.blogspot.com/. Kul med bloggar som inspirerar och Emma som har bloggen är duktig och kreativ! Mobilen blir nog klar i morgon, har två moln kvar att sy och så ska jag hitta en fin kvist att hänga dom i.


Har tränat idag också, spinning. Riktigt skönt att få svettas och pusta rejält! I morgon är det helg och även denna helg blir nog rätt lugn!



Ha en fortsatt fin kväll!

/A

Av A - 28 oktober 2009 14:22

Jag ÄLSKAR att få ge bort presenter! Det är så roligt att köpa presenter och särskilt när man har kommit på en present som verkligen passar personen och som kommer att bli uppskattad! Jag skulle gärna köpa flera och dyrare presenter men tyvärr måste man ju ibland tänka även på plånboken och den är ju inte allt för tjock nu när man har föräldrapeng. Något som är roligt att ge bort är en upplevelse och gärna en som man kan få dela med personen i fråga. Jag ska få dela en upplevelse med min älskade mamma snart. Vi ska på Winnerbäck och hon blev så glad när hon fick reda på det. Jag ställde henne framför en poster och pekade på datumet och mamma började hoppa upp och ner av glädje och då blir jag ju också glad!Glad Andra upplevelser jag har gett bort är musikalbesök, en semesterresa och spabehandlingar och alla har varit uppskattade.

Jag är själv fullkomligt värdelös på det här med att slå in paket, därför är det extra kul när man hittar en affär som slår in paketen extra fint, istället för bara en ful kartong som de flesta kedjor har. Vissa har så fina papper och snören så man blir glad bara av att se paketet.  Nu med internet så har det ju poppat upp en massa bra shoppingsidor på nätet, vilket är bra om man inte har tid att springa i affärer och leta. Jag brukar läsa en blogg som heter Englas showroom (www.englasshowroom.com ) och Engla har flera gånger tipsat om en nätshop som heter kyssjohanna (http://kyssjohanna.jetshop.se/) och som säljer smycken och igår gick jag in där och gud va mycket fint dom hade! Hittade flera saker som jag skulle vilja ge bort (tyvärr rätt dyra) men hittade även många smycken som jag själv skulle vilja få i present. Jag visade min kära man ett halsband som jag hoppas på att få någon gång! Jag gillar cupcakes, både att baka och att äta, så det här söta halsbandet Miljaki's cupcake passar mig perfekt!!

2008nov10_5531[1]

Just nu är det presenttider, många som fyller år, ska få barn och har fått barn. Igår köpte jag fina armband och en schal till en kompis som snart fyller. Vi ska snart träffa två tjejer med magarna i vädret och till dom tänkte jag shoppa varsin bok att fylla i under och efter graviditeten. Fick själv en sån av några kompisar och den är så mysig och blir ett bra minne för vår lilla prins i framtiden. Snart är det också fars dag så jag tänkte köpa Dan Browns nya till min älskling (och nej han läser inte bloggen) och så bjuda honom på frukost på ett mysigt café på stan.


Jag älskar inte bara att ge bort presenter, jag älskar också att få presenter! Tyvärr är det väl bara att inse att med åldern och i och med att jag själv har fått barn så kanske det här med presenter och julklappar till en själv inte kommer vara lika prioriterat längre. Jag kommer i alla fall inte sluta köpa julklappa! Jag älskar att ge bort julklappar och presenter och jag kommer inte sluta med det bara för att jag och andra har blivit äldre! Som tur är kan man ju faktiskt köpa presenter till sig själv också och det är jag bra på! Jag är bra på att shoppa loss och mindre bra på att hålla i pengarna! Något jag brukar unna mig då och då är en vända in på Lush för att köpa någon härlig badbomb och sen krypa ner i ett härligt badbombsbad! Extra skönt när det är mörkt och kallt ute! Dom ser ut som små presenter i sig! Jag har även klickat hem en lite dyrare present som blir ett minne för livet. På www.lifestone.se kan man beställa smycken med sina barns hand/fotavtryck så jag har beställt en berlock med min sons handavtryck. Ett fint smycke och samtidigt en kärleksförklaring till den som betyder allra mest i mitt liv.


Presenttips...

  • Upplevelser: musikalbesök, spabehandling, en weekendresa, biobesök, restaurangbesök, en konsertbiljett
  • En korg fylld med härligheter från Lush, Bodyshop eller någon annan bra affär
  • En korg fylld med godsaker ex goda téer, nymalt kaffe, praliner, marmelad, biscotti med mera
  • Ett höstpaket fyllt med en fin tekopp, gott te och en spännande bok
  • Ett fint smycke
  • Till tjejkompisen kan ni gå ihop några stycken och ge ett presentkort på en make over på ex Make Up Store eller Face och så göra det till en tjejgrej där ni andra också blir sminkade och så kanske en tjejkväll med middag och vin efteråt
  • Har man inte så mycket pengar kan man ju alltid baka något gott och fira personen i fråga genom att bjuda hem på mysig fika
  • Ett roligt spel, exempelvis Tjejmiddag eller Våghals som finns att köpa exempelvis på www.bluebox.se

  


Av A - 28 oktober 2009 09:45

Jag har vänner som går igenom svåra saker just nu. En vän fick föda fram ett efterlängtat barn som inte fick uppleva livet. Ett änglabarn. En annan vän är orolig och ledsen eftersom hennes pappa är sjuk och de vet inte hur det kommer att gå. Det är svårt att se nära och kära som mår dåligt. Jag vill ta bort deras sorg men det går inte. Jag vill få måla på ett stort leende på deras läppar men det kan jag inte. Det är svårt men det enda jag kan göra som vän är att finnas där och ge dem mitt stöd, att finnas där för dem när de vill prata eller bara sitta tyst bredvid. Livet är lycka och sorg, medgångar och motgångar, hopp och misstro, trygghet och rädsla. Jag har mist en älskad människa som har betytt oerhört mycket för mig, jag har fått bryta relationer som inte fungerat, jag har känt en oerhörd rädsla inför att förlora en av dem som står mig allra närmast i livet. Jag lever fortfarande med denna rädsla varje dag men jag försöker att tänka bort den, försöker vara här och nu även om det är svårt ibland.


 Livet är inte alltid som man vill att det ska vara men jag tänker att det svåra i livet gör mig starkare. Jag har vuxit och utvecklats genom just de svåra händelserna och det har gjort mig till den jag är idag. Jag vet att jag klarar mycket. Jag vet att jag kan stå upp även när det blåser och om jag ramlar omkull så vet jag att jag kan resa mig igen. Jag önskar att jag kunde säga det till mina vänner, få dem att se att de också kommer resa sig upp igen och att livet gör dem starkare men det är svårt att se när man är mitt upp i det svåra. Det går inte att se det  förrän man har fått distans och till dess kan jag bara finnas där för dem och visa att jag bryr mig om. 

Av A - 28 oktober 2009 08:49

God morgon! Idag är det faktiskt sol ute igen! Härligt efter allt det gråa som varit.Glad Vi har vår vanliga mysmorgon framför teven med gos, babymassage och idag även lite prat. Vår lilla prins har hittat sin röst och det är så sött så jag smälter om och om igen! Innan vår lilla kille kom förstod jag inte att man kunde älska någon så otroligt mycket! Jag kan inte få nog av honom, kan titta på honom hur länge som helst!

Idag blir det nog en härlig höstpromenad och så ska vi ner på stan och luncha med en kompis!


Ha en fin dag!!


/A

Presentation


Det här är min blogg med tankar och funderingar kring livet och om att försöka se det positiva i tillvaron.

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många läser den här bloggen?
 Då och då
 En gång i veckan
 Varje dag

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards